• Je toch weer laten verleiden voor het zoveelste dieet
    • Hoe goed een dieet ook lijkt te werken, het is vaak maar voor korte termijn. Het lichaam krijgt ineens minder binnen en jouw ruststofwisseling past zich hier snel op aan. Hierdoor ga je, zodra je stopt met het dieet vaak juist meer aankomen in gewicht. Het welbekende “jojo-effect”. Veel beter is het je “slechte” gewoonten aan te pakken zoals dat dagelijkse glaasje wijn of de snoepmomenten.
  • Er staat “light” op, dus het zal wel goed zijn
    • Maar light betekent niet altijd minder calorieën. Light chips bijvoorbeeld bevatten per 100 gram meer eiwitten en koolhydraten dan gewone chips. En light frisdranken geven door toevoeging van zoetstoffen alleen maar verwarring. Je houdt hierdoor de zoetbehoefte in stand.
  • Eten voor de televisie of computer
    • Door de afleiding van televisie en computer eet je ongemerkt meer. Je voelt pas te laat dat je verzadigd bent. Ook zijn je hersenen gefocust op wat je aan het kijken bent en niet op gezond eten, waardoor je sneller voor te vet of suikerrijk voedsel kiest. Concentreer je dus liever alleen op het eten.
  • Wegen op een fout moment
    • Je staat op de weegschaal en ziet dat de kilo die je eraf had, er ineens weer aan blijkt te zitten. Wat een tegenvaller. Dit kan een reden zijn om maar weer te stoppen met je goede voornemens. Maar het kan best zijn dat je ongesteld moet worden of kort voor het wegen te veel zout hebt gegeten waardoor je lichaam wat meer vocht vast heeft gehouden. Of je weegt je direct na een vakantie waarin je vaak anders hebt gegeten dan in je normale ritme. Wacht liever een weekje en weeg je dan pas. Het ergste effect van die vakantie is dan vaak al verdwenen.
  • Te laat naar bed, slaaptekort
    • Wanneer je biologische klok ontregeld is loop je het risico de dag erna meer te eten. Korte nachten geven aanzet tot extra eten omdat de hormonale processen even ontregeld zijn. Denk aan het zogenaamde hongerhormoon ghreline (speelt een rol bij het beheersen van je eetlust) en leptine (zorgt voor een verzadigd gevoel). Probeer daarom altijd een nachtrust van minimaal 7 uur te hebben.
  • Te weinig eten
    • Je bent afgevallen en zo bang om weer terug te vallen dat je te weinig gaat eten. Je leeft soms op droge crackers met hüttenkäse en rauwkost. Je metabolisme vertraagt hierdoor en je lichaam springt op een soort besparingsmodus. Dat maakt afvallen of op gewicht blijven erg moeilijk. Je lichaam heeft calorieën nodig om ze weer te kunnen verbranden. Dus niet alleen eiwitten, maar ook vetten (de onverzadigde) en koolhydraten (langzame) heb je nodig.
  • Je legt de lat te hoog
    • Je hebt veel overgewicht en wilt teveel in één keer afvallen, dan pas word je gelukkig. Je weegt bijvoorbeeld 94 kilo en je doel is 75 kilo. Dat is bijna 20%. Dat is onrealistisch. 10% Afvallen is een veel realistischer doel op korte termijn. Verander je leefstijl op een haalbare manier en wees daar blij mee. Wanneer je eerst naar de 85 kilo gaat en dat kunt vasthouden, kun je daarna proberen een volgend doel te stellen, bijvoorbeeld nog eens 5 kilo eraf. Zo is de kans veel groter dat je de nieuwe leefstijl kunt vasthouden.