Gezellig hoor, die feestdagen, maar al dat lekkere eten en die wijntjes. Hoe voorkom je dat je aankomt en hoe kun je dan toch genieten?

Hieronder wat tips:

  • Kies bewust vooraf wat je gaat eten en drinken;
  • Vermijd vet eten zoals frituurhapjes, chocolade, witte sauzen, olie en boter op brood;
  • Geniet van 1 oliebol en eet niet de halve schaal leeg;
  • Kies gezond, groente, vezels, eiwitten, magere zuivel;
  • Vul jouw bord voor het grootste deel met groente of salade;
  • Gebruik kleine borden;
  • Eet langzaam, kauw goed en geniet van de smaak van het eten, een verzadigd gevoel komt vaak pas na 20 minuten;
  • Ga niet in de buurt van de hapjes zitten;
  • Laat de gastheer of gastvrouw en andere gasten weten dat je niet wilt aankomen of aan het afvallen bent, zodat ze rekening met jou houden en niet aandringen met hapjes en eten als jij dit aangeeft;
  • Weiger met complimentjes;
  • Blijf niet de hele dag zitten, maar ga wandelen, fietsen, buiten spelen met de kinderen, elke dag;
  • Drink water of water met een smaakje en als je toch echt graag een wijntje wil drinken, weet dan: alcoholische drankjes bevatten een combinatie van alcohol en suiker en dus calorieën, dus drink niet teveel alcohol en wissel af met glazen water;
  • Zet je glas na een slokje steeds even neer en houdt het niet in je hand, dan drink je onbewust veel meer.

En last but not least: GENIET VAN DE FEESTDAGEN