DAG OUD, HALLO NIEUW!

Wanneer je in plaats van 600 gram ovenfriet (met mayonaise) uit de diepvries, kiest voor onderstaand recept, krijg je met dit heerlijke bijgerecht ipv 600 kcal, maar ongeveer 200 kcal binnen. Ook bevat dit recept minder koolhydraten, minder zout en minder verzadigd vet en heel belangrijk als je af wilt vallen: meer vezels. Bovendien hebben deze Rozemarijnaardappeltjes veel meer smaak:

Je hebt nodig voor 4 personen:  600 gram stevige aardappelen, zoals Roseval, 2 eetlepels halvanaise en 2 eetlepels magere kwark, 1 teentje knoflook, 1 eetlepel olijfolie, 4 takjes verse rozemarijn en een beetje peper en zout.

Bereiding:
– Verwarm de oven op 180°C.
– Ris de rozemarijnnaaldjes van de takjes en hak ze fijn.
– Snijd de aardappelen in partjes van 3 cm (Niet schillen. Scheelt tijd en levert extra vitamine C!).
– Verdeel de aardappelen over een met bakpapier bedekte bakplaat. Besprenkel ze met de olijfolie en doe er de fijngehakte rozemarijn bij. Bestrooi ze met peper en een snufje zout.
– Zorg dat je alles een beetje mengt, zodat de olie en kruiden goed over de aardappelpartjes worden verdeeld.
– Bak de aardappelen in ongeveer 45 minuten goudbruin. Controleer ze regelmatig en draai ze dan ook om. De aardappeltjes zijn op hun lekkerst goudbruin en knapperig vanbuiten, maar gaar en zacht van binnen.
– Intussen maak je het sausje. Meng de halvanaise met de magere kwark en pers hier een teentje knoflook boven uit. Goed mengen en even in laten trekken.

Waarom is dit zoveel gezonder?

  • Kant-en-klare ovenfriet zijn vaak al voorgebakken en gezouten, waardoor ze teveel zout en vet bevatten
  • Het sausje maken van halvanaise en magere kwark bevat veel minder vet dan mayonaise
  • Door het knoflookteentje toe te voegen, heb je geen extra zout nodig voor de smaak

Eet gezond en geniet!