Je kunt het halen bij de Chinees of bij de slager, kant-en-klaar kopen in de supermarkt of maken met hulp van een pakje: nasi. Maar deze PuurGezond nasi bevat gegarandeerd de grootste portie groenten van allemaal en heel zeker heel veel minder zout.

Kook voor 4 personen 300 gram (zilvervlies) rijst gaar. Giet de rijst af en laat deze goed uitlekken en drogen. Drogen gaat het beste in een vergiet of spreid de rijst uit op een bakplaat. Het moet een goed droge rijst worden.

Snipper 1 ui en 2 teentjes knoflook. Verwijder uit 1 rode peper de zaadjes en snij de peper in reepjes. Hak ui, knoflook en peper heel fijn. Verhit 1 eetlepel olie in een wok en bak het geheel heel zachtjes tot de ui zacht wordt.

Voeg 2 theelepels gemalen komijnpoeder, 1 theelepel kurkuma, 2 theelepels gemberpoeder, 2 theelepels gemalen koriander en 2 theelepels laos toe en bak dit even mee. Snij 300 g kipfilet (of varkenslappen) in kleine reepjes. En bak dit 3 minuten mee. Voeg 2 eetlepels ketjap manis, 2 eetlepels sojasaus toe en schep dit goed om.

Snij een kwart wit kooltje en 1 winterwortel in kleine reepjes. Bak de kool en wortel 4 minuten mee. Maak 2 dunne preien schoon en snij ze in ringetjes. Spoel de ringetjes af onder de kraan. Voeg de prei toe en schep even om.

Voeg de droge rijst toe en bak alles op hoog vuur. Heb je een erg grote portie, haal dan eerste de helft van het groente-vleesmengsel uit de pan en bak de helft samen met de helft van de rijst.

Spoel 150 g taugé af onder de kraan en laat het uitlekken. Schep de taugé erdoor en bak alles tot de nasi goed warm is.

Serveer met (eventueel) een gebakken ei, reepjes omelet, zoetzuur (augurk, zilverui, atjar), sambal, ketjap, kroepoek, en/of een komkommersalade.