Zoetbehoefte na het eten?

Hoe komt dit en wat doe je er aan?

  1. Gewoonte

Vaak is het een gewoonte geworden om altijd na het eten iets zoets te pakken. Je lichaam is hieraan gewend en vraagt altijd op dat moment om iets zoets. Dit kun je oplossen door de gewoonte simpelweg te doorbreken door iets anders te gaan doen. Stel, je bent gewend na het eten op de bank te zitten een stukje chocolade of drop te nemen, ga dan na het eten niet op de bank zitten, maar ergens anders of ga een stukje wandelen of iets anders doen.

  1. (Onbewust) teveel zout?

Als je teveel zout hebt gegeten schijnt dit ook de behoefte naar zoet aan te kunnen wakkeren. Dus verminder het zout in je eten door altijd zonder pakjes en zakjes te koken en zo min mogelijk zout toe te voegen.

  1. Teveel (snelle) koolhydraten gegeten?

Wanneer je teveel (snelle) koolhydraten (snoep, koek, frisdrank, witte producten etc…..) eet, maakt je lichaam meer insuline aan om de snelle suikers op te nemen in je lichaam. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel en geeft je lichaam aan trek te hebben in zoet. Dus vervang de snelle koolhydraten zoveel mogelijk door vezels.

  1. Te weinig gedronken?

Je lichaam kan dorst met honger vervangen. Drink voor de maaltijd altijd een glas water.

  1. Je hebt te snel gegeten?

Het signaal dat je lichaam verzadigd is, komt pas na een tijdje. Dus kauw goed en eet langzaam. Een handig foefje kan zijn om kleiner bestek te gebruiken.

  1. Je bent een emotionele eter?

Je hebt een drukke dag achter de deur. Werk, kinderen, boodschappen en op tijd een maaltijd op tafel zetten…….. Het kan zijn dat jij vindt dat je nu eindelijk wel een beloning hebt verdiend en dat je daardoor altijd na het een wat zoets pakt (en dan komen we weer uit bij de gewoonte….).

  1. Je eet overdag te weinig of onregelmatig?

Wanneer je overdag niet goed eet (te weinig of te onregelmatig), is jouw bloedsuiker niet stabiel en daardoor vraagt je lichaam om snelle energie, in jouw geval iets zoets.